Functie omschrijving
Bediening
Barmedewerker(ster)
Bedieningsmedewerker(ster)
Leidinggevende bediening
Keuken
Leidinggevende keuken
Kok
Keukenhulp
Afwasser
Schoonmaak
Interieur verzorger(ster)
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 2 - 3 werk- en denkniveau;
- inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
- kennis van de bedrijfregels en kaders van de bedrijfsformule.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Creativiteit:
- zoekt uitdagingen in het bedenken van nieuwe werkwijzen, producten e.d.;
- komt met ideeën die getuigen van een grote verbeeldingskracht;
- weet trends en ontwikkelingen te vertalen naar wezenlijk nieuwe producten/diensten.
Representatief:
- presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf
- komt goed over bij anderen;
- streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.
Betrouwbaar / Integer:
- gaat zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie;
- komt beloften en afspraken na, staat voor wat hij zegt;
- heeft de moed achter zijn daden te staan.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het bevoorraden van het buffet.
- Lopend en staand, soms plaatsgebonden werken.
- Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Soms sprake van (sfeer)bedreigingen/agressie.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 2 werk- en denkniveau;
- inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
- kennis van de bedrijfregels en kaders van de bedrijfsformule.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Flexibiliteit:
- staat open voor veranderingen die anderen voorstellen;
- schakelt snel tussen verschillende werkzaamheden;
- accepteert dat werk door anderen of omstandigheden wordt bepaald.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het tillen van bladen, stapels borden e.d.
- Lopend en staand werken, manoeuvreren met borden/bladen.
- Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Kans op letsel door branden aan warme/hete borden/schalen.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 3 - 4 werk- en denkniveau, bij voorkeur aangevuld met SVH-leermeester diploma;
- inzicht in de (wettelijke) voorschriften op het gebied van veiligheid en (sociale) hygiëne;
- kennis van de bedrijfsregels en kaders van de bedrijfsformule.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Plannen en organiseren:
- bakent zaken af in benodigde tijd, middelen en mensen;
- voorziet knelpunten en neemt actie;
- schept randvoorwaarden om zaken gedaan te krijgen.
Representatief:
- presenteert zich naar gasten/externen in lijn met het imago van het bedrijf
- komt goed over bij anderen;
- streeft het handelen volgens de goede manieren altijd na.
Coachen / Instrueren:
- toont belangstelling voor anderen en wat hen bezighoudt;
- weet te motiveren en enthousiast te maken;
- geeft vertrouwen en ruimte om iets zelf te doen en fouten te maken;
- laat anderen voorbeeldgedrag zien.
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Bezwarende omstandigheden
- Lopend en staand werken, manoeuvreren met borden/bladen.
- Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Kans op letsel door branden aan warme/hete borden/schalen.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 3/4/HBO werk- en denkniveau (bij voorkeur aangevuld met SVH-leermeesterdiploma);
- aantoonbare kennis van alle kooktechnieken;
- kennis van het inkopen van (dagverse) producten/ingrediënten en (de samenstelling van) de menukaart.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Innovatiegericht:
- is geboeid om steeds nieuwe ideeën uit te proberen;
- ruikt kansen en heeft en drang om er naar te handelen;
- ziet/zoekt mogelijkheden om zaken anders/beter te doen;
- komt met ongebruikelijke maar unieke oplossingen.
Creativiteit:
- zoekt uitdagingen in het bedenken van nieuwe werkwijzen, producten e.d.;
- komt met ideeën die getuigen van een grote verbeeldingskracht;
- weet trends en ontwikkelingen te vertalen naar wezenlijk nieuwe producten/diensten.
Kwaliteitsgericht:
- corrigeert direct als niet aan de eisen wordt voldaan;
- vraagt terugkoppeling van gasten over kwaliteit en service;
- komt met voorstellen om zaken beter te doen.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Stressbestendig:
- blijft onder moeilijke omstandigheden of hoge werkdruk kalm/rustig;
- herstelt snel na tegenslag of teleurstelling;
- blijft ook onder druk doelgericht werken.
Bezwarende omstandigheden
- Lopend en staand, en veelal plaatsgebonden werken.
- Hitte (warmte-uitstraling) bij het werken aan kooktoestellen. Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Kans op letsel door het hanteren van messen, bedienen van keukenapparatuur, branden aan hete delen en uitglijden over (natte/vette) vloeren.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 2 - 3 werk- en denkniveau;
- aantoonbare kennis van de basis kooktechnieken;
- kennis van producten/ingrediënten en (de samenstelling van) de menukaart.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Stressbestendig:
- blijft onder moeilijke omstandigheden of hoge werkdruk kalm/rustig;
- herstelt snel na tegenslag of teleurstelling;
- blijft ook onder druk doelgericht werken.
Actief leren:
- laat zien de eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten te kennen;
- staat open voor feedback, leert van fouten;
- wil zich constant verbeteren en bekwamen.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het tillen, verplaatsen van pannen, grondstoffen e.d.
- Lopend en staand, en veelal plaatsgebonden werken.
- Hitte (warmte-uitstraling) bij het werken aan kooktoestellen. Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Kans op letsel door het hanteren van messen, bedienen van keukenapparatuur, branden aan hete delen en uitglijden over (natte/vette) vloeren.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 1 - 2 werk- en denkniveau;
- kennis van bedrijfspecifieke voorschriften;
- toepassingsgerichte kennis van basale voorbereidende keukentechnieken.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Samenwerken:
- stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
- helpt collega’s ook zonder dat ze er om vragen;
- gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
- heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s.
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Doorzettingsvermogen:
- zet uit eigen beweging door bij beletsel en hindernissen;
- heeft een lange adem;
- houdt vol tot het doel bereikt is.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het tillen van (dozen met) producten.
- Lopend en staand, en veelal plaatsgebonden werken.
- Soms sprake van werkdruk bij pieken in het werkaanbod.
- Kans op letsel door het hanteren van messen, bedienen van keukenapparatuur, branden aan hete delen en uitglijden over (natte/vette) vloeren.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 1 werk- en denkniveau;
- kennis van materialen en machines en te gebruiken schoonmaakproducten;
- kennis van bedrijfsspecifieke voorschriften.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Samenwerken:
- stelt het gezamenlijke belang boven het eigen belang;
- helpt collega’s ook zonder dat ze er om vragen;
- gaat uit van het motto ‘vele handen maken licht werk’;
- heeft een prettige en plezierige omgang met collega’s.
Betrokkenheid:
- is trots op zijn bedrijf en de eigen bijdragen daarin;
- spreekt positief over zijn bedrijf;
- voelt zich prettig bij de waarden en normen van het bedrijf.
Doorzettingsvermogen:
- zet uit eigen beweging door bij beletsel en hindernissen;
- heeft een lange adem;
- houdt vol tot het doel bereikt is.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het tillen van rekken serviesgoed, bestek e.d. en bij het duwen van transportwagens.
- Lopend en staand werken, soms in gedwongen houding (opzetten/afnemen van rekken).
- Hinder van geluid van rinkelend serviesgoed en geluid van apparatuur, van vocht en aanraking met vuil en etensresten.
- Kans op letsel door het uitglijden op gladde vloeren, alsmede op letsel aan vingers en ledematen door beknelling of stoten of snijden aan gebroken glas.
Kennis en betekenisvolle vaardigheden
- MBO niveau 2 werk- en denkniveau;
- kennis van bedrijfspecifieke voorschriften;
- productkennis van te gebruiken reinigingsmiddelen.
Competenties / gedragsvoorbeelden
Gastgerichtheid:
- is hoffelijk, voorkomend en welgemanierd naar anderen;
- vermijdt uitspraken als ‘nee, dat kan niet’ of ‘het is druk’ zonder uitleg;
- biedt ook ongevraagd extra service;
- onderzoekt hoe gasten adequaat en optimaal te helpen.
Inzet tonen:
- is bereid om alles aan te pakken;
- is niet tevreden met een gemiddelde prestatie;
- stopt pas als het werk klaar is;
- neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.
Oog voor detail / Nauwgezet:
- is grondig, controleert de eigen werkzaamheden;
- is ordelijk en werkt overzichtelijk, ook bij overdracht van werkzaamheden;
- werkt volgens vaste procedures, voert de nodige controles uit.
Bezwarende omstandigheden
- Krachtsinspanning bij het (handmatig) schoonmaken en het tillen/verplaatsen van volle waszakken, meubilair, dozen aanvullingen voor minibars.
- Lopend en staand en in gedwongen houding werken.
- Onaangenaam werk bij het reinigen van sanitaire voorzieningen.
- Kans op letsel als gevolg van het omgaan met (chemische) reinigingsmiddelen.